• Maarten Gijssel

Pilates - Viva la fitness


Pilates bij Viva La Fitness!

Pilates is geschikt voor iedereen (jong en oud) die op zijn eigen niveau op verantwoorde wijze wil werken aan een sterkere rug, plattere buik en strakke benen en billen. We trainen op het ontwikkelen van kracht en lenigheid en balans.

  • Lesinhoud: rompstabiliteit (basis), houding, lenigheid, kracht.

  • Intensiteitniveau: laag/gemiddeld.

Meer informatie over Pilates

Pilates is een training voor het hele lichaam of zoals dat mooi heet: voor Body & mind. Geen futuristische computer gestuurde fitnessapparatuur maar gewoon oefeningen op een matje. Deze trainingsmethode uit het begin van de vorige eeuw is de afgelopen 10 jaar in de VS uitgegroeid tot een enorme hype.

En nu is ook Nederland aangestoken. De vraag reist natuurlijk meteen: wat heeft deze trainingsmethode het fitnesscentrum te bieden. Is het niet al weer dezelfde oefeningen in een nieuw jasje? Het antwoord is nee. Je zult zien en ervaren dat Pilates een nieuwe trainingsvorm is. Het is als het ware ‘back to basic’: terug naar alle natuurlijke bewegingsvormen, terug naar de natuurlijke spierketens. De kracht zit ‘m vooral in de eenvoud en combinaties van de bewegingen. Zowel kracht, lenigheid als stabiliteit komen aan bod. Pilates is zoals de grondlegger het noemde: “de kunst van de spierbeheersing”.

De 5 basisprincipes van Pilates zijn:
  • 1 Concentratie Alle bewegingen die je uit voert moeten ‘geconcentreerd’ plaats vinden. Dat wil zeggen met je volledige aandacht bij elk spiertje dat je aanspant. Ga steeds in gedachte naar die spier of spieren. Probeer duidelijk te voelen waar de spieren zitten en hoe deze aanspannen. Dat verbetert de kwaliteit van de contractie en nauwkeurigheid van de uitvoering. Hierdoor zal de training intensiever en effectiever worden. Dit geeft ook een positieve ‘mentale tuning’. Doordat je met je volledige aandacht bij de oefening bent, vergeet je alle andere dingen.

  • 2 Beheersing Alle bewegingen moeten beheerst uitgevoerd worden. Dus geen slordige slappe bewegingen. De nauwkeurigheid van de beweging is sterk bepalend voor het effect. Je moet de juiste spieren in de juiste combinatie aan spannen. Een slordig uitgevoerde beweging is blessure gevoeliger dan een beheerst uitgevoerde beweging.

  • 3 Centrum De stabiliteit en stevigheid van je lijf wordt niet op de eerste plaats bepaald door de kracht van je armen en benen maar van je centrum. Je centrum of ‘core’ is het gebied rond je onderrug en onderbuik. Het spiercorset van je centrum wordt gevormd door de spieren van je onderrug, onderbuik, bekkenbodem en middenrif. Voordat je bewegingen van je armen of benen uitvoert moet je altijd eerst je centrum stabiliseren en een powerhouse creëren.

  • 4 Nauwkeurigheid Elke beweging bij Pilates heeft een bepaald doel: bepaalde spierketens activeren in een bepaalde richting met een bepaalde hoeveelheid spanning. Elke beweging heeft een duidelijk beginpunt en eindpunt. De bewegingen moeten nauwkeurig uitgevoerd worden om doel te bereiken. Probeer ook duidelijk de bewegingen af te remmen en vast te houden in de eindstand.

  • 5 Ademhaling Adem is een teken van leven. Zonder een optimale ademhaling kan je moeilijk functioneren. Om de training vol te kunnen houden heb je voldoende zuurstof nodig. De meeste mensen zijn geneigd hun ademhaling vast te zetten bij de oefeningen. Daarom zijn ademhalingsinstructies een belangrijk onderdeel van de Perfect Pilates oefeningen.

Website: http://www.vivalafitness.nl/Pilates/?gclid=CjsKDwjw5arMBRDz9cK2uen9ORIkAAqmJewEwmUsOg5vT1lPLcEE8uIw4Qhsm4jVT9Xq2NprUo2rGgJRKPD_BwE

Locaties: Tilburg

#Ontspanning #BodyMind #Pilates #NoordBrabantMidden #NBMYTC #NBMO

2 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven

© 2018-2019 DWELL - Diabetes and WELLbeing